Blandat & långt

Gå-vagnen Isabella fick till julklapp har blivit en storfavorit. Tack gudmor Lotta M! Fast ännu är det nog för vingligt att stå på egen hand
och sen får man ju följa med hela tiden och svänga på kärran, då hon inte ännu klarar av det på egen hand. Men däremot har hon lärt sig att klättra! Jag tänkte mig nog det skulle komma efter man lärt sig gå, men sidu nej..upp på soffan kommer hon om hon får tag i ordentligt. Några centimeter till så kommer det inte att vara några problem alls. Jaiks. Populäraste refrängen hemma hos oss för tillfället är "rumpan först". Försöker lära henne tekniken att komma ner också.
Några veckor sedan hade vi barnvakter och fick lördag-kväll ute på stan. Vi åkte in pga. att de hade uttagningar till RBCI i Åre. Sambon fick representera landslaget och så var han ju lite nyfiken på det nya gänget på 10 pers. (Blir en riktig landskamp i Åre, mellan Finland och Sverige). Och vet ni vad? Jag skall se tävlingen live!!! Det infaller om en vecka, innan sportlovet.
Fast här var det inte frågan om några grymma och farliga backar, utan helt flat is med lite hinder. Helt duktiga var det nog ändå för det..efter att vi huttrat ute någon timme hann vi ännu med några glas vin och god mat innan vi mätta och belåtna tog oss hemåt. En väldigt lyckad och rolig kväll.
På onsdagen var det dags att åka till Riksdagen - denna gång i egenskap av lärare. Senast jag var där var jag själv eleven. Det var otroligt intressant och lärorikt, dessutom betedde sig mina nior jättebra och jag kunde vara riktigt stolt.
Fem av våra elva presidenter har en egen staty i festsalen. Vet ni varför inte alla står där? Det lärde jag mig och tänkte delge med er: De som innehaft presidentämbetet OCH talmansposten står där. Det vill säga de har haft de två högsta rangordnade postena i Finland. Talmannen är ju andra i rang..
De berömda hissarna, som eleverna gärna hade prövat men det gick inte, av förståeliga säkerhetsskäl. Tyvärr såg vi inte någon ledamot komma uthoppande heller
Pleni-salen. Det måtte ha ekat mycket i korridorerna i riksdagen, men här inne var akustiken superb! Vi fick gå många trappor upp och ner under den timmen vi var där
Har ni noterat kvinnan som visar rumpan? Nakna statyer på 1930-talet (då RD är byggd) var revolutionerande, speciellt med en kvinna i mitten. Det finns en mening med alla poser, och det är inte för att gömma brösten kvinnan står sådär. Det är nämligen så att alla statyer representerar något - t.ex. arbetaren, jordbrukaren osv..kvinnan representerade framtiden. Själv ser hon bakåt men barnet blickar RAKT framåt över ledamöterna, eftersom denne är framtiden. Alla andra har blicken neråt. Det finns en hel massa ny info jag lärde mig - men kanske jag slutar här, alla är säkert inte lika intresserad av småpetitesser som jag.
Aijo - taket! Har ni sett? Det syns ju inte när man ser på t.ex. frågestunden i tv. Det är gjort av sockerrör! Därav går det ju inte att tvätta med vatten..så vet ni vad de tvättades med några år sedan då man grundtvättade taket? FRANSBRÖD! Jag lovar - jag skojar inte. Ni kanske ser en liten svart prick uppe i vänstra hörnet? Där hade det läckt in vatten under julens stormar..
Idag fick jag goda runebergstårtor av grannen. Supergoda. Fira lite att alla prov är rättade och betygen till 95 % klara. Nästa vecka blir intensiv (men rolig) - och sen är det lov! Skolan skall flytta på torsdag och allt måste vara nerpackat. Därtill kommer vitsordskonferans, sportdag, Valentine's Day, frissa (äntligen! senast i juni senast), och min första undervisningsfria dag. Ett år sedan gick 11.2 förbi mig utan någon form av betydelse - i år är det min älskade dotters namnsdag. Vi som inte ens hade Isabella som förslag innan - så kan det gå. Allt kan man inte planera och veta. Det är väl det som är det härliga med livet..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0