New York part 3

Då fortsätter vi med lite bilder ur vår resa. Tänk så många inlägg och bilder man skulle ha om vi stannat i en vecka..
Jag hittade min drömlimousin. Hur coolt skulle det inte vara att åka i en sånhär?
Det blev aldrig tråkigt på metron, det hände alltid något. Här fick vi höra lite musik av en hemlös snubbe..om man nu tar sig tid att spela klassiskt åt människor så tycker jag man är värd någon dollar. Vi var nu alltså påväg till Ground Zero. På hemvägen fick vi höra en kvartett av gamla gubbar, som luktade illa..men de sjöng ändå väldigt bra! :) 
 
Nu skall ni få höra en rolig historia: Det var en litet blåsig dag, men Lotta och Lari hade bestämt sig för att gå i t-skjorta, eftersom det ändå var rätt varmt. Havet tänkte ändå jäklas med dem och sände lite kyliga vindar, vilket resulterade i att de gnällde smått över kylan. Då fick jag syn på ett stånd som sålde "I love New York" prylar, för en rätt billig peng. Jag har hela tiden velat ha en men inte täckats köpa en sådan. Nu hade jag då orsak och köpte en så att Lotta kunde sätta den på sig så hon inte skulle frysa. Hon lyckades hålla på den i hela 10 minuter, sedan såg vi ett gäng finnar som gick i samma tröja men med rosa, grön och lila färg. Hon tog av sig den på en nanosekund :) Ingen vill bli associerad med typiska "Finn-murvlar"...(P.s blusarna hittades på alla nationaliteters människor..men få så färggranna som finnarna) 
Där lååååångt framme kan ni se en tant med en fackla. Ni vet nog vem jag pratar om..köerna var enorma, säkert någon kilometer lång. Vi nöjde med att få en glimt av New Yorks stolthet. P.S De hade samma säkerhetskontroller som på flygfältet..
Bakom Lari ser ni platsen där det tidigare fanns två torn som tragiskt föll 9 år sedan..Istället bygger de nu ett ännu högre torn, som borde bli cirka 540 meter högt och skall stå klart om ett år..de har nog en hel del att bygga ännu!
I Central Park. Bakom oss finns en liten sjö som figurerar i många filmer, bla. i Disneys Enchanted :) (Om nu någon annan än jag har sett den..). Romantiskt litet ställe..kanske därför det fanns så många av dessa där: 
Brudar överallt! Vi åkte på en cykelrundtur i parken, eftersom den var så stor att lilla (aka. gravida och stora) Josephine inte orkade gå såå långt. Det var klart värt pengarna och vi fick trevligt med information om lokala platser och celebriteter. Han berättade bl.a. att det nog syns minst 10 brudar per dag i parken..
Sådan här cykelvagn åkte vi tre i. Iallafall fick guiden jobba för pengarna, speciellt i uppförsbackarna :) 
En glad tös 45 minuter senare efter cykelturens början. Mina fötter tackade. Ni som nu undrar hur man inte orkar gå omkring i en park, kan ju slå upp och kolla hur stor Central Park faktiskt är..
Lari fann också julgubben som tydligen tagit höstlov han med, i väntan på jultider..
John Lennons minne hedras fortfarande i Central Park, som ligger precis brevid lägenheten utanför vilken han blev skjuten
Titta! Visst fick vi se Statue of Liberty up close and personal :) 
Nu måste jag gå och jobba lite, men sätter resten av bilderna senare!

Kommentarer
Postat av: Daniela

Det är nästan svårt att fatta hur stor Central Park är om man inte har varit där. Den dagen vi gick runt där var det nog närmare 35 grader varmt och sol... Djeesus krajst. Jag släpade mig fram och drack säkert 10 liter vatten! Visst är NY en fantastisk stad?? Jag vill såå gärna åka igen. Hann ju se bara en bråkdel.

2010-10-14 @ 19:04:21
URL: http://missminttu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0