Frustration

Nu känner jag mig tvungen att ta ut lite min frustration på er, sorry guys! Jag har i flera dagar ringt och försökt få tid till någon läkare eller de som sköter gravida (kallas obstretician här) men det är lättare sagt än gjort. Efter att ha ringt till både privata och allmänna kliniker börjar jag få gråa hår. De bara ger nummer jag skall fortsätta ringa till..slutligen ringde jag ett sjukhus som handhar gravida och barn: Såhär gick det till: 
- Jag ber om att få prata med någon på engelska
- Jag blir omflyttad och får prata med 4 andra som inte kan engelska. De ber mig vänta 5 min.
- Efter 8 minuter får jag prata med en engelsktalande kvinna
- Hon säger att det inte finns någon läkare (typ i hela Montreal) som skulle vara villig att se mig 1-2 ggr, utan att jag måste vända mig till akuten och dra upp något i stil med att min baby inte rör sig. 
- Det skulle i sin tur leda till ultraljud etc, som skulle komma upp i summor kring 400 dollar, eftersom jag inte innehar den kanadensiska motsvarigheten till "kela-kort" (dvs. sjukförsäkringskort)
- Med andra ord är det billigare för mig att söka mig till privat än kommunalt..skulle gärna sett någon med expertis på graviditeter men nu ser det ut att jag får "nöja" mig med att gå till en allmän läkare i privatklinik (det kostar ju "bara" cirka 300 dollar). DJUP SUCK. 
Nå det känns iallafall tryggare att veta man får engelsk service då man går privat, att förklara min situation på franska skulle inte bli någon succé. Jag borde ha lärt mig bättre franska! Fast de skulle nog här också få lära sig lite engelska..skulle inte skada :) Jag hade nog tänkt mig att engelskan skulle vara mer populär, eftersom majoriteten i landet har det som modersmål. Men vill man bo hela sitt liv i Quebec (det finns ju över 7 miljoner invånare i provinsen) så klarar man sig på bara franska förstås..men varför begränsa sig så? Bara för att bevisa min sak kollade jag upp språken som pratas i världen (utan källkritik, så det kan innehålla brister, men i det stora hela håller det måttet: 
1) Mandarinkina
2) Engelska
3) Hindustani
4) Spanska
5) Ryska
6) Arabiska
7) Bengali
8) Portugisiska
9) Malay-Indonesiska
10) Franska
Det förekommer många olika listor, men i så gott som alla är engelskan i top 3 eller top 5, medan franskan är omkring top 7-10 och ibland även lägre. 
Det är inte meningen att såra någon som inte kan engelska, men det känns ibland rätt ofattbart dendär "envisheten" som kan följa med århundrade, om inte årtusende långa traditioner. Att inte vilja släppa sitt språk ändå lite, så man skulle lära sig förstå sina landsmän. Ingen begär att man skall överge franskan istället för engelskan, men mångfaldighet ger så mycket mer än att vara inåtvänd och envis.

Kommentarer
Postat av: Tiia E

Haha, jag håller med dig! Har nog bara haft nytta i livet av att kunna svenska, även om det inte är mitt modersmål.

2010-10-25 @ 18:36:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0