Finland vs. Canada - Tipping

Tänkte börja en liten följetång (svårt ord att skriva rätt?) om skillnaderna mellan Finland och Canada. Vi har ändå hunnit vara här redan i två månader, och har hunnit observera en hel del skillnader. Vi tar och börjar med "tipping-culture". Ni vet, det som dominerar i Nordamerika och i en hel del andra länder också..Eftersom jag har en del läsare här i Canada också tar jag även kort Finlands version av restaurangvärlden och "tipping-culturen" (som knappt existerar i Finland..)
Idag har vi löndag, vilket vi belönade oss med att gå och äta på ett frukostställe. Min portion kostade 6,95 och jag tänkte "wow, vad billigt, om man dessutom ändrar det till euro". Nåväl, sanningen är ju inte riktigt så enkel. I Finland ser du ett pris då du går till restaurangen som sedan även är den samma på räkningen. Dit hör 22 % skatt (right?) och servitörerna får en fast lön i månaden. HÄR är det aningen annorlunda (som de flesta nog redan vet). Förutom att ge cirka 15 % i tip kommer därpå även skatterna. Varför också räkningen såg ut som denna: 
TPS & TVQ är då skatterna. Av slutsumman 24.10 skall ännu tippena läggas på, vilket leder till en slutsumma omkring 27 dollar. Det gäller att vara skärpt i matematik här då man skall ut och äta :) Själv undrar jag varför hålla kvar detta? Skulle det inte vara säkrare och bättre för de som jobbar att få fast, helt ok månadslön..istället för att vara beroende av om man får snåla eller givmilda kunder? Det här gäller ju även i de flesta andra butiker man går till FÖRUTOM t.ex. Bensinets pris inkluderar skatt, likaså en klädbutik som säljer märkeskläder billigare (Winners heter den). Bilarnas pris står också skattefritt..när skall man liksom veta när de är medräknade eller inte? Confusing..
Jag måste säga, det känns varje gång nästan som om man blir lurad. Du går till kassan och tycker du fyndat, men sedan då alla varors pris sätts ihop och därtill kommer skatterna känns det inte alls lika kul längre. Men kanske kanadensarna gillar matematik bättre? Who knows :) Jag är iallafall en enkel finne som tycker om att allt skall vara klart och enkelt, såväl i restaurang, matbutik som klädaffärer. 
p.s. apelsinjuicen kostade för oss 6 dollar, men nog värt det..fräscht pressad apelsinsaft är nog bland det bästa till morgonmål!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0