Dagens roliga

Igår satte vi och diskuterade pinsamma situationer och missförstånd i språk. Min mor berättade om en incident hon var med om då hon var barn:

"Mamma, min bror och jag var på bingo. Min mamma var finlandssvensk och kunde inte prata finska. Då man får en rad ropar man ju alltid BINGO, men det finns också något som kallas "hörn", som betyder man får fullträff i hörnen av bingolappen. Min mamma fick hörn och min bror samt jag viska åt henne att skrika högt "KULMAT". Hon måste ha hört fel och ropade istället "KULLI".

Hoppas jag undviker dylika krockar då jag åker till Montreal, där majoriteten pratar franska :)

På tal om det lyckades Lari redan göra en liten "språkgroda" (kan man kalla det så?) förra gången vi var till Montreal. Han skulle skriva om den goda lokala delikatessen POUTINE, men istället stava han lite fel och skrev LA PUTIN.

LA PUTIN är ungefär detsamma som hora på franska..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0