Fullt upp

Hello!
Har inte hunnit blogga på några dagar - längre jobbdagar, sedan bus med fröken och sedan hemsysslor och jobb. Jag lyfter hatten till de "fulltids"-bloggare som hinner både med den samt familj OCH jobb.
Dagarna går fort och det blir bara mörkare för var dag. Men det gör inget, för det betyder julen närmar sig och att sitta inomhus med tända ljus och julgrejs är aldrig fel. Tösen har fortfarande inte fått tänder, men gnagar på allt i sin väg så det måste nog klia..

Däremot har jag hunnit med lite beställningsarbeten från ifolor - här är en plansch jag gjorde som skall få pryda någon vägg. Nu skall jag fortsätta njuta av "ledig kväll" (alltså med andra ord inga skolarbeten att göra), kolla på x-factor och äta. Mannen i huset har träningar rätt sent så det är tyst i huset då även Isabella somnade 18.00..(hennes rytm har de senaste månaderna varit ungefär kl. 18-07, med 1-2h sömn om dagen)

Kommentarer
Postat av: Sofia

Hur får ni henne att sova så länge å somna så tidigt? Edvin har börjat med en dålig rytm som 22-5. Helt horribelt. Å jag fattar int va vi gör för fel!? Han e helt dödstrött då han äntligen får sömn, men han skall inte sova på nåt vis. Jag blir galen att försöka natta i flere timmar, när man sen vet att han vaknar ren typ kl.5. Suck.



Jätte fin plansch förresten. va e de för storlek? Skulle kunna tänka mej att laga en sån till julklapp till någon mor/farförälder!

2011-11-11 @ 08:46:42
Postat av: Josephine

Hejssan!

Ja du, hon helt enkelt är så trött 18 tiden att hon nog bara slocknar och sen har hon ända sen 5 månader sovit omkring 13h. Det är ju så individuellt med barn och hur de vänjer sig. Kan eventuellt vara resultat av att jag varit stenhård med matrutiner?! Sen har det ju på det sättet varit "lättare" då man haft flaska, att se hur mycket hon får i sig och hålla tiderna. Jag tror inte det är något ni för "fel" - skulle så gärna hjälpa om jag kunde.



Största orsaken till att jag kunde börja jobba var ju just det att hon sov så bra, för skulle jag vaka om nätterna skulle jag nog inte orka med tonåringarna på dagen..



Är alltså Edvin om kvällarna då orolig, eller är det bara det att han vägrar somna? Hur ofta ger du mat? Jag antar du nog dock surfat omkring eller frågat hur man borde göra.. Ger ni gröt till kvällen?



Tack. Plancshen är det där regular storlek som ges då man beställer från ifolor. Tyvärr är jag inte just nu hemma så jag kan säga exakt, men dyrt e de inte. På det sättet är det kul med ifolor, roliga minnesvärda saker till ett förmånligt pris

2011-11-11 @ 15:41:14
URL: http://mumintrolletjosephine.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag förstår inte heller hur ni kan få Isabella att somna så tidigt och sen vakna först sju!! Om vi skulle lägga Ida och sova klockan 18 skulle hon vakna klockan 4, senast. Sover Isabella helt hela nätter, alltså utan att vakna/gråta alls på natten? Låter otroligt, men väldigt skönt för er förstås! Här vaknar Ida ALLTID på natten åtminstone ett par gånger, och ifall hon somnar om utan hysterisk gråt (som brukar sluta med att hon sover i vår säng resten av natten) kan man räkna sig som lycklig. Det känns ibland helt ofattbart hur Idas sovande ändrades när hon blev 8 månader - hon som brukade sova så bra tidigare. Jag hoppas för hela mitt hjärta att det bara är en fas och inte något bestående. Njut av att få sova så gott!

2011-11-11 @ 18:10:54
URL: http://silverkanten.blogspot.com
Postat av: Josephine

Jadu, det förstår jag inte heller. Jo hon sover hela nätter, har inte vaknar en enda natt ännu (men jag är mentalt förberedd på jobbigare nätter med tänder etc). Såklart ibland kan hon skrika några gånger då hon skall gå och sova, men för det mesta somnar hon rätt snabbt på egen hand. Jag är otroligt tacksam att vi haft sådan tur med sovandet iallafall såhär långt, det gör ju att jag orkar galant med jobbet. Det är sådär att man inte vågar säga det högt, för då är jag rädd det är slut på turen knacka knacka i trää



Jag har ju faktiskt haft Isabella i eget rum sedan hon var 2 mån (då började hon med att bara vakna 1gång/natt) och har aldrig vågat ha henne o sova mellan oss..fast jag vet ju att det inte skall vara någon fara men där är jag lite hönsig av mig..personligen tror jag vi haft det lite lättare i och med att hon från 3 månaders ålder bara fick ersättning, och man visste precis vad hon fått i sig. Men det är bara min teori..



Jag hoppas ni snart också får lite sömn, jag vet hur viktigt det är. Men det är ju nog mer vanligt att de är oregelbundna än sådär som Isabella, hon är ett exemplar man inte vill höra om som mamma till barn som har sömnsvårigheter...

(ni lär nog höra/märka i bloggen sen om det svänger hos oss..)



Sköt om er! Trevligt veckoslut!

2011-11-11 @ 18:20:17
URL: http://mumintrolletjosephine.blogg.se/
Postat av: Jessica

Vi har haft Ida och sova i eget rum sen hon var 6 månader (skulle ha blivit så stökigt tidigare med all nattamning) och efter att vi flyttade henne dit sov vi alla jättebra i ca en månad (ända tills hon blev 8 månader, då). Också nattamningen tog slut vid de tiderna.



Hönsmamma är jag nog också med de flesta saker, men gällande samsovning är jag nog inte orolig över att man kunde rulla på sitt barn i sömnen. Alla är ju olika, men både jag och D sover så ytligt efter att vi tagit Ida mellan oss (jag sover ju ytligt anyways) att det vore en omöjlighet att rulla över på henne. Börjar nog tro att det är hon som rullar/kryper på mig i så fall, hon börjar bli så stor och rörlig redan... Men med en nyfödd kan jag nog till en viss mån förstå oron och då Ida var nyfödd sov hon aldrig mellan oss. Ändå tror jag nog att man borde vara under väldigt starka mediciner eller alkohol/droger för att rulla över på sitt eget barn. Men om det inte känns rätt för en ska man ju inte göra det, förstås:). Och ni verkar ju inte ha behov för sånt heller:). För oss är det ju en sista utväg då på natten när Ida bara gallskriker i sin säng och inget annat verkar hjälpa. Gott sover man ju verkligen inte med henne bredvid sig (men alternativet är att vara klarvaken och lyssna på hennes gråt så det är ännu sämre). Ja, och det kan ju nog hända att det där med ersättning har fått henne att sova bättre, inte alls en dålig teori!



Men nu har vi haft två bra nätter bakom oss med Ida hela natten i sin egen säng, ou jea! Sköt om er ni med, ha ett skönt veckoslut!:)

2011-11-12 @ 07:41:46
URL: http://silverkanten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0