Lite PR för finska skolan

För alla lärare (och andra intresserade) oavsett var man bor: Klipp över Finlands utbildningssystem gjort av BBC, därefter ett annat nyhetsinlägg. Kolla in! Trots jag visste Finland hör till toppen fick jag en massa nya insikter av dessa :) 
Båda är gjorda 2010, så rätt aktuella. Jag kan ju inte säga annat än att jag faktiskt kände mig väldigt stolt att vara lärare från Finland efter dessa klipp. Man förstår kanske inte alltid att uppskatta det man har, förrän man ser det från utomståendes ögon :) 
Vad tror NI gör att Finland klarat sig så bra i alla skolresultat? 

Kommentarer
Postat av: Daniela

Jag tror att det först och främst beror på att man satsar så hårt på kunskap i den finska skolan. Men jag tror också att det handlar mycket om att lärarna fortfarande har en ganska hög status i Suomi, att eleverna visar respekt. Jag har fått en helt annan syn på den finska skolan efter att jag har flyttat till Sverige... Jag och två till var till Finland i samband med att vi skrev en uppsats. Den handlar om värden och värderingar i den finska skolan... Och ja, jag kan ju säga att jag skämdes när vi hade gjort våra intervjuer.

2010-11-11 @ 19:40:14
URL: http://missminttu.blogg.se/
Postat av: andrea

jaa, håller nog med dej om att man kände sig lite stolt :)

2010-11-11 @ 19:50:19
Postat av: stephane lague

Question for you...You're going to Ottawa this week-end. Try to find from wich canadian province the rocks making the Canadian Parliement are from....



2010-11-12 @ 06:29:40
Postat av: Anna

Jaa, lite stolt blir man ju nog faktiskt:) Tänk att man hör till top 10% :)

2010-11-12 @ 14:46:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0