Svar på tal

Tänkte jag vill svara på en anonym kommentar jag hade fått, då jag skrev jag skulle ut med kompisarna på middag. Den löd såhär: "Varför kan man inte bara njuta av sin lilla baby? Tiden går sååå fort..."

Alltså - är det att inte njuta om man får liten paus att träffa kompisar? 3h av dygnets 24? Jag tycker det är sunt och hälsosamt att inte glömma bort sitt egna liv, hur härligt det än är med babyn. Jag njuter för fulla muggar, men jag anser inte det att jag lämnar Isabella för några timmar, eller fast för lite fler, gör mig till en dålig mamma. Tvärtom. I och med det blir jag en mycket lyckligare mamma, som orkar vara och leka med sin dotter på ett helt annat sätt.

Det är ju inte precis som om jag far ut och super en helg. Det finns sådana morsor också. Det blir sedan aktuellt för mig 2 juli, då en av mina bästa vänner gifter sig.

Nu skall jag gå och krypa brevid min dotter, och njuta denna underbara vackra och krabbisfria söndag. Härligt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

du har så rätt du din super mami!



det är bara så att man måste få en paus nu och då. det behöver jag åtminstone och dessutom har du bebisen en pappa också. det är ju super viktigt åt dem att de också ska få va på tumis!!

2011-04-10 @ 10:35:35
Postat av: Lotte

Strunt i sådana onödiga kommentarer! Vad onödigt!

2011-04-10 @ 11:09:47
URL: http://kunterbunt.blogg.se/
Postat av: Boa

Och vem har sagt att inte pappan kanske vill vara lite på tumis med sin dotter. Jag tror inte någon mamma mår bra av att vara fast i sitt barn 24h i dygnet, man behöver lite tid för sig själv och är på inget sätt en sämre mamma för det.

2011-04-10 @ 17:13:25
Postat av: Heidi

Du var ju borta typ i hela 2,5h,siis oh my gaad..tror knappast att isabella fick någo jättetraumor! Klart att mammor ska få en stund för sej själva oxå. Tjejmiddag och fredagsträff blir det nog i fortsättningen oxå! :D kram

2011-04-11 @ 10:31:19
Postat av: Tanja

Det är väl självklart att du ska ha rätt till egentid också! :) Int ska man ju glömma bort vem man är själv bara för att man fått barn.

2011-04-11 @ 15:00:04
URL: http://frugranlund.papper.fi
Postat av: Anonym

Alla gör precis så som man tycker! Och håller helt klart med att man måste unna sig saker och " få egen tid". Men det är inte undra på att amningen inte fungerar, och det är ju kvinnorna som föder barn och inte männen. Visst är fadern SUPER viktigt men tyvärr vet vi alla att mamman är viktigare den första tiden! Är Ni andra som kommenterat också mammor ? Om jag tror rätt är Ni inte det... Känslan att lämna sin nyfödda för en stund gör man inte onödan. Men absolut inget illa menat!

2011-04-11 @ 15:12:03
Postat av: Jenna

Jo, jag är mamma och tycker att bara mamman får möjlighet att ta egen tid ibland så är det jätte bra!!



Rådgivningstanten sade åt mig: Kun äiti voi hyvin, niin silloin koko perhe voi hyvin! And in english: A happy wife is a happy life!



Alla behöver ju egen tid för att orka. Min gullunge är nu 9 månader och medger att tiden går nog väldigt fort med ett litet barn. För oss var de första 6 månader kämpiga för att bebisen var så fast i mig pga av ammandet etc.



Ändå tycker jag att åt mig passar det bättre så att jag får ibland koppla av och får sk egen tid för att man är så fast vid barnet helt hela tiden. Jag orkar åtminstone vara bättre mamma då jag fått vara lite för mig själv också. Det är ju bara hälsosamt!

2011-04-11 @ 19:48:12
Postat av: Boa

Jag har två barn som jag ammat och ett tredje på kommande och jag är säkert en usel mamma, men jag gjorde gladeligen nåt på egen hand så fick pappan vara hemma med babyn/ storasyster och babyn. Nu ammade jag och då var min tid borta lite mer begränsad pga att barnen inte tagit flaska, men om jag skulle ha gett ersättning (vilket inte gör någon till en sämre mamma och varför amningen inte fungerar åt alla har inget med det att göra om mamman tar lite egen tid nu eller då!)så skulle jag ha kunnat vara borta längre stunder. Jag tyckte att det var skönt att bara få gå och handla mat på egen hand och lämna över ansvaret åt pappan så att han också skulle få vara ensam. Likaså att umgås med vänner utan att ha babyn med är skön avkoppling i alla fall för den här mamman, men sen blev också döttrarnas navelsträngar klippta på bb så de hänger inte fast i mig utan jag kan röra mig fritt utan dem ;)

2011-04-11 @ 20:47:00
Postat av: Josephine

Intressant diskussion! Alla har ju rätt till sin åsikt, men jag anser ändå det är sunt att minnas sin egen identitet. Man vill ju inte heller ha ett barn som faktiskt har navelsträngen fast i mamman hela sitt liv..nåväl, det var kanske lite att ta i. Men however, jag tror inte amningen har ett dugg med det att göra..eller att det är mindre eller sämre för att man unnar någon timme med kompisar. Det finns ju pump och om man har turen så tar barnet napp.



Jag skulle amma heltid om det skulle gå, men nu har jag på gott och ont använt av ersättning och pumpat resten (med även "vanlig" amning). Det positiva är ju att pappan kan delta mer och jag kan t.ex. få sova en hel natt nu som då (men Isabella vaknar högst 2ggr natt så det vållar inte problem)



Nej nu slutar jag före jag blir så fruktansvärt långrandig. Roligt med lite respons och olika tankar. Trevligt Boa du hittat till bloggen - märkte via google analytics jag får lite trafik från din blogg, men den var stängd så längre än det kom jag inte :)

Välkommen åter!

2011-04-11 @ 21:24:08
URL: http://mumintrolletjosephine.blogg.se/
Postat av: Emilia

Alltså man blir ju lite sur när man får läsa att nå'n kritiserar en mamma som träffar sina vänner.. Sen täcks man ännu gå och prata om andras amning utan att veta bättre.. Jag är övertygad om att Isabella har en super mamma som enbart vill henne väl och det är det som har en betydelse! Och jag är en mamma!

2011-04-11 @ 21:30:59
Postat av: Lotte

Helt otroligt vilken kommentar, och dessutom anonymt...! Nej jag är inte ännu mamma men jag kommer inte att ändra min åsikt då jag hopppeligen en dag får barn.

2011-04-11 @ 21:55:23
URL: http://kunterbunt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min tidigare kommentar handlar verkligen inte om att trycka ner dig/eller någon annan, i detta fall Josephine! Ifall du tagit åt dig, så ber jag 1000 ggr om ursäkt. Som jag sade tidigare, alla gör som man vill. Vi har otroligt nog olika åsikter om vad som är viktigt, min åsikt är att man skall absolut få egen tid och träffa sina vänner. MEN är av den åsikten att man är inte i behov av det när babyn endast är 6-7 veckor gammal.Ännu viktigare är det att hitta ett annat sätt att ge närhet till sitt barn i och med att man inte ammar.Börja läsa din blogg för ca. 2 månader sedan och om jag förstått rätt har du haft en "lyxig" start med din lilla, fått allt så gott som serverat hemma hos dina föräldrar. Hur kan man vara i behov av att få egen tid? Och då menar jag så tidigt!

Mvh. En mamma till 3 små härliga barn, under 6 års åldern ;)

2011-04-12 @ 14:41:28
Postat av: Josephine

Hej!

Du har rätt i att vi hade otroligt skönt att få bo hos mams o paps, som hjälpte till. Men man skall komma ihåg jag inte skriver allt på bloggen heller som försigår i mitt liv - jag har fått vara mycket ensam då mannen varit på 5 resor i och med landslaget och totalt har han varit närmare 3 veckor borta av de 7 veckor hon levt. Sen är vi faktiskt så olika vi människor, en del behöver få lite mer egen tid än andra. Jag anser att varken jag har rätt att kritisera sådana som faktiskt sitter hemma 24/7 eller vice versa. Man kan ju vara av annan åsikt men acceptans är ändå det som gäller..



Gällande närhet är jag trygg i att Isabella får det mer än tillräckligt. Hon är i famnen då vi matar henne och hon är vår lilla ögonsten. Jag sjunger och spelar piano åt henne varje dag, samt försöker få henne att känna sig trygg i tillvaron. Jag är inte perfekt - nej det behöver jag inte vara men en bra mamma, det vet jag att jag är. Jag är inte heller sårad eller något av dina kommentarer, det är ju helt bra att få höra lite varierande åsikter. Däremot skulle jag hoppas man kunde förstå andra som gör saker på annat sätt - utan att det är en dålig sak.



du tycks iaf orkat bra, och jag lyfter hatten åt dig som har 3 barn under 6 år :)

2011-04-12 @ 15:09:29
URL: http://mumintrolletjosephine.blogg.se/
Postat av: Lottis!

Voi herreguuuuud...Du som kommenterar sådär, måste ha haft det svårt med din egna barn eller är du annars bara bitter på livet. En småbansmamma behöver få lufta på sig ibland. Och att säga att min väninna fått allt serverat är ganska fult sagt. Man kan juh se det från den synvinkeln oxå, att det kan vara ganska tungt att inte ha ett eget hem den första tiden. Och få sin egen frihet. Jag blir bitter på sånhärna människor. Ute strålar solen och våren är kommen och nån orkar vara sådär bitter.Ta inte åt dig Josse, jag tycker du är en super mamma. Du e bäst! Kram

2011-04-12 @ 16:14:44
Postat av: MIa

Jag håller också med om att mammor måste få lite egen tid ibland. Och jag anser att det är viktigt för pappan att också få vara på tumis med barnet. Jag "helammade" (gav endast ersättning till natten) dottern i 5 månader, men kunde ändå gå på massage, ut och gå ensam, till butiken eller t.o.m. och shoppa en dag med mina kompisar.



Och har man ett barn med t.ex. kolik så tror jag att det är ännu viktigare att man får lite egentid. Eller om man är mycket ensam med barnet.



Visst, barnen är små bara en kort tid, men att "isolera" sig helt så mår ingen bra av. Har själv en vän som undrade hur jag kunde lämna dottern med sin mommo en halv timme då jag var på massage och dottern var 2 månader. För det första så var hon i trygga händer med sin mommo, och för det andra så behöv jag massagen. Annars får jag så ont i axlar och nacke och huvudvärk, vilket heller inte är bra.



Josephine, fortsätt bara att träffa dina kompisar med gott samvete, eller gör vad som helst, det är du värd!

2011-04-12 @ 17:23:16
Postat av: Anonym

Lotta: Min kommenterar baserar sig verkligen inte på att jag skulle vara bitter! Tvärtom, har jag t.ex. gjort flera utomlandsresor UTAN barnen under mina tid som mamma och mycket mera,,,



Josephine: Jag tror verkligen ingenting annat än att du är en bra mamma :) Men, av massor med erfarenhet av vårdande av barn, har jag mina åsikter! Och dom kanske blev lite för riktade mot dig.

2011-04-12 @ 19:27:03
Postat av: Anonym

Jag har en dotter på 10 mån som jag fortfarande ammar,vilket gör att hon är rätt bunden till mig,men jag njuter och hon njuter av att få vara med mig.

Har träffat mina vänner helt som förr,med min dotter med.Eftersom jag anser att hon är inget hinder för att fungera som tidigare.Vi går ut och gå tillsammans och bara våren kommer så kommer vi också att göra mer och mer saker tillsammans ute osv. Jag älskar min dotter och visst blir de kanske lite jobbit ibland och man önskar man kunde ta en paus,men så ser jag henne le och vet exakt varför jag vill vara med henne,de ger mig mina krafter.Har haft henne en gång på sköt hos mina föräldrar och jo jag hade roligt och de var trevligt att lufta sig,men saknade samtidit henne och ville hem.Jag har under dessa 10 mån inte ännu känt större behov av att få egen tid,hon sover ju på dagen oftast ute och då har jag tid för mig att fast bara mysa med en bra bok eller nåt.

Olika är vi ju, och tycker att man skall göra på sitt sätt och så de känns rätt för en själv,de gör oss inte sämre mammor om vi tar lite egen tid bara man håller huvudgrejen fast,de att vi älskar våra barn.

Och önskar verkligen att folk skulle tänka att vi alla är bra på våra egna sätt som Josephine sa och inte kritisera,inte oss mammor som vill vara hemma heller.För jag är den mamman som vill vara hemma med mitt barn,men bitter är jag långt ifrån.

Men andra kan som sagt må bättre av att få egen tid,och då tar man de!

Anser även att jag ger något stort och värdefullt åt mitt barn när jag ammar henne fortfarande...men huvudsaken är ju att barnen får mat.

Tror bara att det spårat ut lite här.Alla har sina åsikter om allting,men tror man gör bäst för sig själv och sitt barn med att göra som ens eget hjärta säger och så som de känns bäst.

Puss o kram på er alla!!Och njut av den kommande våren och era undebara barn! :)

2011-04-15 @ 21:46:59
Postat av: Josephine

Bra kommentar anonyma mamma med 10 mån babyn! Du har så rätt! Jag önskar jag också kunde ge det värdefulla i med att amma, men man kan inte alltid få allt. Nu steg aldrig min mjölk och jag kan inte ge tillräckligt, och jag vet det minskar hela tiden..men jag har gett det jag kunnat och huvudsaken är ju att hon är nöjd tjej och får mat.



Trevlig fortsättning på våren till dig också..du låter som om du är gjord att vara mamma :) roligt att sådana personer som du läser min blogg! Optimism rules

2011-04-15 @ 21:54:39
URL: http://mumintrolletjosephine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0