We love IKEA!

Idag styrde vi då alltså kosan mot Ikea. Vi hade hur kul som helst och det kändes nästan som om man hade varit hemma. Helt galet hur bra koncept Ikea är, PRECIS likadant överallt. Enda skillnaden här var att det var lite mer franska, men utseendemässigt kunde vi lika gärna ha gått i Esbos Ikea. Här följer nu en massa bilder jag tyckte var värda att memorera :) 
Ikea kändes mer som en stor svensk flagga här på andra sidan Atlanten. Iallafall syntes den på långa vägar..
Här i nordamerika skall allt vara större och bättre. Även familjeparkeringen. Vet de är större i Finland också, men inte såhär stora..men sen igen är ju folket betydligt fetare här, så kanske de behöver utrymmet..who knows..
Här kan man känna sig stolt över att vara svensk..var är alla genier i Finland? Kom på något annat nu äntligen än Nokia vi kan vara stolta över utomlands (som dessutom här i Kanada bara har skittelefoner och hör till B-telefoner)
Ni ser de kända gula kassarna..och förstås fanns det köttbullar!!
Jag kan inte bestämma om hemlängtan skulle bli bättre än värre vid besök till Ikea..ty detta var det första som mötte mig: Exakt likadan tavla som vi har hemma i Esbo, dock lite billigare. 
Som ni ser, bilden kunde vara tagen i vilken Ikea affär var som helst i världen..Det finns faktiskt två Ikea affärer här omkring i Montreal!
Nu till det roligaste: SVENSKAN!! Alla produkters namn är ju svenska, vi hade kul åt alla namn som inte en enda kanadensare har ett hum om. De skulle bara veta :) Det är lite Ikeas charm - de håller fast vid det originella och svenska. Aldrig har namnen varit lika roliga som idag..det blir väl så då vi bara pratar svenska sinsemellan, allt annat är ju bara engelska och franska..(Det står KLADDPRICKAR på dessa..)
Sen vet jag dock inte om detta är stavfel/tryckfel eller om de också säger såhär i svenskan. Ni modersmålsexperter (Roisk - detta vet du bäst!) hur är det, är det korrekt att säga "Barnslig Natten"??
"Sniglar". Ursäkta om ni tycker det här är tråkigt, men jag skrattar för mig själv fortfarande då jag tänker på namnen och hur speciell man kände sig idag i Ikea, då man faktiskt förstod all text..det var nästan så man kallade sig svensk om någon skulle ha frågat idag!
Sen blev det mat! Lari fann svensk choklad..vilket jag ju blev glad över! Ordentlig mörk choko! Vad mer kan en tjock gravid kvinna begära?
FRÖDINGE!! Den vita varianten var till och med godare än gröna..
Det fanns även en "swedish food market". Spänningen var stor vad vi kunde hitta där..mer bilder därifrån längre ner i inlägget. INGVARD KAMPRAD, du är ett geni!!! Synd att du inte föddes som finne..
Som sagt, Ikea är trogen sitt ursprung. Gravad lax..tyvärr hör det ju till saker som bör undvikas i mitt tillstånd, men om ynka 21 veckor fullt tillåtet för mig..
Dagens lunch: Köttbullar med mos och lingonsylt, toppat med Frödingekaka. Därtill självfallet lingonsaft och svensk mörkchoklad! 
One happy girl..
"Knubbig", tihihihiiihiii....kanadensarna skulle bara veta!:) Ikea verkar vara pop här också, stället var helt fullsmockat..
Vad skulle månne finnas i en finsk kokbok? Memma, rågbröd och kalakukko..
det ENDA finska uppfinningen jag hört pratas om här i Kanada är "Sauna", vilket i hela världen hållit samma namn, förutom i Sverige där de förstås ändrade namnet till sitt egna "Bastu". Jädrans Sverige! (Finsk avundsjuk, javisst!!)
Jag var stolt över att jag bara köpte batterier från butiken, det gick ju smärtfritt och billigt tänkte jag...men...
...sen kom jag till svenska matbutiken!! Här är slutsaldot. Ser ni, vi hittade Kalles Kaviar! Aldrig har det smakat så gott som nu. Synd här inte finns ISKU och ASKO. JYSK finns här ju nog, men det är ju danskt..(vet ej varför jag hade länge den uppfattningen det finskt). 
Nu en spark i baken för alla företag i Finland! Kan Sverige kan nog Finland också..sluta lite av mindervärdighetskomplex och gör oss stolta!
Hälsningar: FinlandsSVENSKA Josephine

Kommentarer
Postat av: rosik

Nå hördu "Barnslig Natten" låter nog fullständigt fel!. "Barnslig natt" sku jag gå med på eller "Den barnsliga natten". Om man verkligen vill använda "barnslig och "natten" i ett ord/uttryck borde det dessutom skrivas "Barnslignatten" men det är ju då oxå fel så...

2010-09-19 @ 08:39:19
Postat av: Roisk igen :D

Kommer just nu bara på ett ord som används på samma sätt och det är ett namn som inte ens är svenskt utan norskt: Hurtigruten :D

2010-09-19 @ 08:46:16
Postat av: liindblaads

Hej hur såg din dag ut igår ?

2010-09-19 @ 12:23:31
URL: http://liindblaads.blogg.se/
Postat av: anonym

haha vilket härligt inlägg! tummen upp för ikea :)

2010-09-19 @ 14:25:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0