Lite tips, tack

Nåja. Vi skall småningom börja barnmatsklotteriet sådär på allvar. Nu skulle jag gärna höra lite hur ni övergick från mjölk till fast föda? 1. Vad började ni med? 2. Märkte ni av magbesvär? 3. Lagade ni mat själva? Lite recept till mig tas gärna emot... 4. Hur många ggr i dagen ätes och hur mycket? Nu vet jag inte hur många av läsarna är småbarnsföräldrar, men har nog uppfattat det finns en del.. Idag har vi tagit en långpromenad, storhandlat mat och rullat runt. Det är så roligt att se hur det får undan, snart måste jag babysäkra vår lägenhet från alla vassa kanter mm.

Kommentarer
Postat av: Sarah

1. Vi började med potatis, som ej var en hit. Böt snabbt till morot. Kokade och mixade med lite kokvatten. Frös sen in i iskuber. I början åt Edith en iskub till lunch, sen ökade vi varje dag lite. Till slut blev det dags att frysa in i små bona-glasburkar. Det blev sedan portionsstorleken. dvs, ca en dl. Vi testade en grönsak några dagar och böt sedan. Har nu testat broccoli, blomkål, morot, majs...och olika blandningar.

2. Lite hård mage, gav därför alltid lite plommonpuré efteråt.

3. Har lagat all mat själv. Men följer inga recept. Blandar friskt. :)

4. Edith är ju lite äldre än din tjej, men när hon var i den åldern åt hon mjölk till frulle, grönsakspuré till lunch, mjölk o fruktpuré till mellis, gröt till middag och sedan mjölk till kvällen. Nu när hon är större äter hon puré med kött med till lunch och gröt också till frukost och kvällsbit..

Hoppas det var till ngn hjälp! Ungefär 1 dl mat (puré eller gröt) per måltid alltså.. :)

2011-06-15 @ 19:51:44
Postat av: Josephine

Tack sarah! Det underlättade mig i mina matfunderingar..:)

2011-06-15 @ 20:04:49
URL: http://mumintrolletjosephine.blogg.se/
Postat av: Boa

Jag rekommenderar att börja med batat, den är sötare än potatis men med bra sammansättning så den är lätt att mata.

2011-06-15 @ 21:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0