Svar på tal

Hej du anonyma som kommenterade detta till mig:
"SNÄLLA, hur många gånger har du inte under dom senaste 5 månaderna varit ut och festa!? Ta nu reda på lite viktigare info om hur man skall gå till väga med ett barn. För inte vill det precis rassla in för många kommentarer här på denna blogg! OCH snälla ta inte illa upp :) (och Lotta behöver inte försvara)"
- För det första: Jag har cirka 70-80 läsare per dag, men anser inte kommentarernas mängd är i korrelation vad människor tycker. Kolla bara på storbloggarna..
- För det andra: Jag har varit "ute" cirka en handfull ggr, om det räknas som "festande" när man är hemma senast vid midnatt, och i sådant skick att jag när som helst kan ta mycket bra hand om mitt barn, så..tja..jag vet inte ens var jag skall börja?! Det är ju inte så att jag är ute och super mig redlös, come on?! (undantag 1 gång kom vi hem lite senare, då hon somna hos våra bekanta och jag var chaufför..).
- För det tredje: Varför kan inte en pappa sköta sin dotter, som dessutom sover s.g.s varje natt från 19 framåt i 12h? Missar jag kanske hennes första steg då??
- För det fjärde: Snälla anonyma (lätt att "gömma" sig på nätet..) person: SLUTA då läsa min blogg, så behöver du inte bli så störd. TACK.
- För det femte: Jag blir såklart upprörd, då någon okänd känner att den kan döma mig av det som läses på bloggen, som typ speglar 10 % av min verklighet och vardag. Borde jag alltså inte få nämna jag kan ha ett socialt liv, TROTS jag har ett barn? Jag är tacksam till alla högre makter som gett mig den underbaraste gåvan i världen, som är så snäll och har sovit mer eller mindre hela nätter sedan 2 månaders ålder..
- För det sjätte: Jag läste det i en bok idag (om barns matvanor) och tänkte jag någongång kunde fråga lite vad NI läsare tycker. Ibland tycker jag nog andra mammor har bättre svar än facklitteratur om barn..
- För det sjunde: Isabella ler till allt och alla. Hon är en av de gladaste babyn jag sett (lite partisk förstås..) och hon har två föräldrar som älskar henne mest av allt och hon skrattar högt då vi sjunger "nyss så träffa jag en krokodil, som körde runt, i en bil...". Vad exakt gör mig till en dålig förälder? Att jag har möjlighet att gå ut och träffa vänner?
- För det åttonde: Egentligen tycks det fungera att få läsare, att lite berätta man "går ut" som förälder och vips dyker hökarna upp
- För det nionde: Eftersom jag strävar efter att få mina "10 budord" hit skall vi ännu dra till någon tanke: "och snälla ta inte illa upp" - jag tar inte illa upp. Jag blir arg. På människor som dömer utan att ens känna mig eller baserar sina åsikter på några ynka blogginlägg. (och såklart tar det på en öm punkt - då jag vet jag är en bra förälder men att samhället dömer mammor så lätt och har sina föreställningar..)
- För det tionde: Som sagt, snälla sluta knappa in mitt bloggadress - för varför läser du då ens? Om jag nu är så skit morsa som bara springer ute trots jag har ett litet barn? Jag börjar ju jobba om två veckor, det är väl också super illa? ;) Du har tycker jag nu spridit tillräckligt med negativ atmosfär. Om man inte har något bra att säga kan man lika bra vara tyst, istället för att kläcka ut spydigheter i onödan
Nu loggar jag ut för någon dag, för imorgon har vi bröllop i Haikko att gå på, och partaya lite mer ;) (min mor och far sköter ju Isabella under tiden på hotellet i Haikko, men det är väl inte heller tillräckligt bra..).
p.s Det är ju bra min blogg får lite dramatik så ni andra kan ha något underhållande att läsa för dagen..och diskussionsämne. Tack och gonatt!

Kommentarer
Postat av: Jaakko

Go Jossan, du vet var du ska ringa om du vill på ordentlig partaj ;)

2011-07-29 @ 23:21:30
Postat av: Rolle

Skit i sådana hjärnfria kommentarer, de är antingen till för att provocera, eller annars bara skrivna av nån som inte har så många vissa färgers hjärnceller till övers. Vi som känner dig vet bättre vet! Ni är båda jättebra föräldrar! Ha det så gott!

2011-07-30 @ 00:25:21
Postat av: Maria

Så ska det låta Josephine! Stå på dig mot idioter som "anonym". Jag och alla som känner dig plus ser dig med Isabella vet att du e en bra mamma. Instämmer, GO JOSEPHINE!

2011-07-30 @ 06:34:37
Postat av: Roisk

You rock girl! :-)

2011-07-30 @ 07:50:38
Postat av: Roisk

och förresten.... med tanke på denna arma bittra ton kan du ju vara bombsäker på att du känner "anonym" från förut. Mystiskt pack...

2011-07-30 @ 08:02:01
Postat av: Svägerskan

Ta det inte så hårt, Josse, det finns alltid folk som har åsikter, oberoende vilka väga man väljer i livet. Du och de som känner dig/er vet att ni är bra föräldrar, det räcker. Ha det bra på bröllopet!

2011-07-30 @ 10:19:24
Postat av: Anonym

För det första handlar det inte om hur duktigt du är som mamma - har aldrig sagt att du är en dålig sådan. Sånt skulle jag aldrig i världen kunna veta!

För det andra - ifall du inte väljer att berätta "allt" i din blogg tror jag att du måste förvänta dig att det kommer en del kommentarer som du själv inte tycker att" stämmer"

För det tredje- anser jag att du mest väntar på att slippa på alla dina fester, golfa, ut och äta, träffa alla och allt. OCH missförstå mig inte jag tycker precis som du & alla andra att man skall få "egen tid" m.m. Det sociala livet skall absolut inte "ta slut" Men kanske ändå liiiite prioritera saker i livet.

För det fjärde - är hon så nöjd med alla andra i.o.m. att hon är uppväxt på det sättet, inget illa med det heller.

För det femte - få LÄNGTAR att få slippa tillbaka på jobb, medan du räknar dagarna. ( Du har ju precis inte haft ett tråkigt 1/2 år) ANDRA fasar för den dagen man MÅSTE lämna ifrån sig barnet, som oftast kan vara 9 månader t.o.m. äldre.



Men här ser man IGEN hur OLIKA vi är som förälder! Följer med flera andra bloggar och där bl.a.ingen annan mamma är så upp till sig själv. Men det är väl så att att du inte nämner allt! Du/Ni skall ha en skön & händelserik sommar och passa på att njuta av alla dina evenemang.

2011-07-30 @ 14:24:53
Postat av: Kajsa

Hej. Kan inte låta bli och ställa en fråga?! Vem är bättre mamma? Den som ammar den som inte ammar? Den som väljer att inte lämna ifrån barnet eller den gör allt för att få egen tid? Den som är hemma 9 månader eller den som far ännu tidigare ut i arbetslivet? Den som tar med barnet överallt eller den som lämnar över till barnvakten? Frågorna är oändliga & svaren är många!



2011-07-30 @ 14:30:43
Postat av: Mariah

Måste livet bli tråkigt då man får barn?!? (med tanke på anonyms kommentar här ovan) Jag träffar mina vänner, går på deras födisfester, åker och shoppar m.m. trots att jag har ett barn. Det fungerar bra, och jag utgår ju alltid först från dotterns behov. Jag är inte mera den som åker sist hem från födisfesterna, men jag är glad att vi ialla fall kunde vara en stund. Och dessutom orkar man inte mera som förut ;)Vår dotter trvis bra med andra och jag har märkt att hon ibland också "måste" få komma bort hemifrån och se andra människor än bara mamma och pappa.

Och angående att vara hemma med sitt barn (arbeta), tyvärr så är det ganska svårt i dagens samhälle att vara hemma med sitt barn i tre år (fast det kanske är det bästa för barnet). Vi lever i ett dyrt samhälle och i alla fall i vår familj så är det jag som haft den bättre lönen. Mannen borde ha en dubbelt högre lön än vad han har nu för att jag skulle kunna stanna hemma, tyvärr...

2011-07-30 @ 21:33:33
Postat av: Lotta

Jag må då "försvara" eller vad du kallar det, men man undrar juh hurdan mamma du är, att du tar problem över hur min bästa väninna uppfostrar sitt barn, herreguuud. Alla mammor vill väll göra sitt bästa för sitt barn, det betyder inte att hon skall sluta träffa vänner och gå ut ibland. Tvärtom tror jag hon år en bättre mamma på det viset, då orkar hon bättre. Äsch jag orkar inte jomsan om såhär självklara saker. Jag tycker att du som klagar ska tänka på hur du själv har det..Antagligen är du nån vi känner, varför ta såna problem över en människa du inte sku känna. Vi hörs jossan. Har just ätit kräftor med mattus, som vi själva fångat, dom va goda. Vi hörs! Puss

2011-07-30 @ 21:54:30
Postat av: Boa

Det här med att börja arbeta eller inte... Som det redan skrivits har inte alla möjlighet att vara hemma efter att mammapengen tagit slut. Det är en avsevärd skillnad på mammapengen och hemvårdsstödet. Man kommer inte långt på bara hemvårdsstödet. Så många mammor är tvugna att börja arbeta tidigt. Så att diskutera om någon är sämre eller bättre mamma bara för att den börjar arbeta tycker jag är löjligt. Och som lärare så kommer de flesta vikariat/tjänster i slutet av sommaren/början av hösten då skolorna börjar, tackar man nej till ett sånt kan det hända att man är utan arbete ett helt år framåt. Jag är själv "lyckligt lottad" som arbetar inom vården och kan göra "keikkor" utan att behöva sätta barnen i dagvård och på det sättet vara längre hemma (äldsta dottern fyller snart 5 och har inte behövt gå i dagvård) men nackdelen med mitt arbete är sen istället att jag är tvungen att arbeta helger och högtider, gissa hur roligt det är att arbeta på julafton tex. Så hur man än vänder sig är rumppan bak :)



Och om man nu är tvungen att återvända till arbetslivet även om babyn är liten, så är det väl lika bra att se framemot arbetet, inte blir det lättare om man ser negativt på det hela.



Är man sen en sämre mamma för att man går ut med sina vänner nu och då än om man ränner på jumppa dagligen?? Inte hackas det ner på mammor som jumppar stup i ett och därför inte är hemma med sina barn, men om en mamma umgås med sina vänner kvällstid utan barn så då är man direkt en dålig mamma?? Den här tiden så sover dessutom barnet och vet kanske inte ens om att mamma är borta.

2011-07-31 @ 11:22:45
Postat av: Josephine

Nåja, för sista gången, sen var detta onödiga babbel slutdiskuterat:



Anonym/Klara/Kajsa: Eftersom alla 3 pseudonym är skrivna från samma dator (jag ser allas ip-adresser) så ger jag ett gemensamt svar. "Klara" var den som tidigare klagade på att jag skall börja jobba se: http://mumintrolletjosephine.blogg.se/2011/june/som-jag-vantade-mig.html#comment



- Det är intressanta tolkningar du gjort av min text, men sånt händer. Hänvisar till Boas och Mariahs kommentarer som jag väl skriver under. Alla får ha sin åsikt och så, men poängen är att jag inte förstår varför man måste KLAGA? Sitt tyst och muttra men vad försöker man eftersträva? Alla som läser bloggar borde likväl förstå att ta allt med en nypa salt och förstå att allt kan förskönas och överdrivas. Att jag haft mitt barn totalt under 1 dygn (24h) i mina föräldrars övervakning under hennes 5 månader kan säkert för någon te sig horribelt. Men spotta hellre ut positiva kommentarer, negativ attityd kommer man inte långt med, speciellt inte hur det ser ut i världen idag med alla hemskheter. Hoppas vi är överens - läs bloggen men låt bli att kasta ut spydigheter (iaf angående föräldrauppfostran etc, för som NI själv sade: "frågorna är oändliga och svaren är många" ) för det tycker jag bara är taskig stil. Klicka in på www.kissies.se, där kan man kritisera bäst man vill eftersom hon byggt upp sin image på att provocera. Bra sätt att avreagera sig.



Roisk: Västnylänning..



Tack Boa och Mariah för väldigt bra kommentarer, jag kunde inte sagt det bättre själv. Jag försöker såklart se det positiva istället för det negativa, och därmed kanske det lätt misstolkas av vissa..jag vill att min blogg skall vara positiv, inte ett ställe var jag tar ut frustrationer eller negativa saker, det är inte min grej. Härligt att läsa hur ni andra också har barn i samma ålder, om ni har en blogg länka gärna, tycker det är så kul att följa med barnens utveckling.



Till sist vill jag rekommendera till alla att läsa Ebba von Sydows kolumn - som handlar om allt skit hon fått för att hon har ett spädbarn och valt att jobba. Det handlar ju inte om 40h, utan mer som mig - jag har 23h/veckan, vilket ju inte är så rysligt. Planering etc sköter jag sedan då flickan sover.



Läs här:

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.681762-sommargasten-en-glad-arbetande-mamma-som-forebild



samt bloggkommentatorernas tankar om detta:

http://stureplan.se/bloggar/bloggkommentatorerna/2011/07/28/lyckliga-ebba#comments



Kändes väldigt mitt i prick!



Nu fortsätter vi som förr, och helst inget mer tjafs tack. Bara om det befogat, och eftersom "en bra mamma" tolkas på så många sätt är det nog lättast att låta alla göra som de själv anser bäst. J



och TACK till alla vänner & obekanta som kommenterat här och privat, som värmt mitt hjärta med sina tankar och ord.



Over and OUT!

2011-07-31 @ 18:48:15
URL: http://mumintrolletjosephine.blogg.se/
Postat av: Daniela

Egentligen e det väl dumt "att lägga sig i" nu när det här e överstökat o klart, men jag vill ju ändå uttrycka min åsikt. Jag håller helt och hållet med er allihop som tar Josephine i "försvar". O Josephine, jag e ju inte mamma, men jag hoppas att jag på samma sätt som du fortfarande kan unna mig lite egen tid trots att jag har barn. Väl skrivet Josephine!

2011-07-31 @ 20:04:54
URL: http://missminttu.blogg.se/
Postat av: Ankan

Jag måste också få säga att jag stöder dig Josse! Jag tycker att en mamma som även sköter om sig själv psykiskt är väldigt viktigt! Ju lyckligare föräldrar destu lyckligare barn! Kram på er!

2011-08-01 @ 09:06:27
Postat av: Heidi

Hhhmmm...överstökat skööööönt!men blev de int en attack mot de mammor som väljer att vara hemma??

en bra mamma kan ses på miljoner olika sätt...o tyvärr när jag läser detta blir jag bara ledsen!

Jag är hemma med mitt barn så länge de går,gör de mig igen till tråkig o ussel för att jag int håller med me dig,knappast!men om du/ni som int är/vill/kan vara hemma int tycker att man får kritisera/vara av annan åsikt hur fan kan ni vara så jävla hårda på att döma o skälla ut den andra parten.Kanske vi int vet allt om Josephine men knappast vet ni allt om den andra parten.

Blir så ledsen på sånt här skit!!!

2011-08-04 @ 15:00:27
Postat av: Josephine

Heidi: Det är synd om det verkade bli mot det hållet, själv tycker jag nog det absolut inte är något alls fel med att vara så länge som möjligt hemma med barnet (om det vore ekonomiskt möjligt skulle jag nog också säkert varit lite längre..)



Jag tyckte främst det är synd man måste gå till "attack" över huvudtaget, alla må göra på sitt sätt..jag går aldrig och kritiserar andra mammor anonymt på bloggar, eftersom alla gör på sitt sätt och allt aldrig ändå kommer fram på bloggar.



Jag blir också ledsen av sånt här onödigt tjafs, därför kommer jag inte mer att orka lägga energi på sånt, det fick räcka nu.



Allt bra till dig och familjen, och trevlig fortsatt sommar.

2011-08-04 @ 15:30:15
URL: http://mumintrolletjosephine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0