Roxette och Rowlit

På lördag bar det av till Åbo, eftersom vi skulle till Rowlit i Pargas på kvällen för att kolla på Roxette. Vi bodde på Scandic i Åbo Centrum, riktigt trevligt familjerum men jag saknade lite grann air-conditioner. Det blev hett då solen gassade in..
Vi gick på en rundvandring på dagen, efter en superbt god lunch på Red Hot Chilis. Vi hade mamma och pappa som barnvakter, och de kom även med på lunchen. Tänka sig så snällt, de offrade inte vilken lördag som helst, utan deras 34 års bröllopsdag. Rätt imponerande tycker jag.
Åbo är kulturhuvudstad i år 2011, vilket märktes lite här som där. Dessvärre tycker jag att det är synd de har paketerat in halva stan då de gör ytrenoveringar etc. Kunde det inte ha väntat? Speciellt då det kommer extra turister, som knappast höjer på hatten för alla olika projekt som bullrar och dammar i stan..
Hmm, what can I say? Det kom en hop kvinnor och män i baddräkter förbi springande. De avslutade loppet i en av å-båtarna framför i bilden. Kanske en liten uppfräschare före de fortsatte sin färd? Tur att det var soligt väder..
Svanar..så stora att de inte är verkliga.
Torget. Vädret på bilden symboliserar bra hur vi upplevde det: grymt ösregn växlande med solsken. Som tur höll molnen sig borta på kvällen och vi kunde njuta av den vackra kvällssolen
Jag hade aldrig varit på Rowlit tidigare. Jag hade aldrig kunnat ana hur man tar sig ner till gruvan eller hur den såg ut. Jag hade nästan varit i behov av ett åksjukepiller/höjdskräckslindring. Det var faktiskt lite skrämmande och samtidigt fascinerande att åka ner i en fullastad buss med krokiga små sandvägar..
8000 personer som åker upp och ner. Ni kan räkna själv - ett busslast tog 60 personer, så det behövdes en hel del bussar..
Trr Trr Trr rockade loss. Väldigt duktiga killar och heta i sina utstyrslar. For real. Inte vem som helst kan "pull it off" med pantertrikån.
Vi var väldigt långt framme, här var min vy då jag vände på mig..
..och så här såg den ut framför. Jag stod på typ 4:e raden, om man nu kan beskriva det som så. Bredvid mig stod Elin Blom, som klarade sig fint i svenska Idol. Hon höll sig väldigt cool och sansad under konserten, i motsats till många andra som hoppade och skuttade till Roxettes låtar. Skithäftiga kläder hade hon, as usual..en del tycks vara födda med design-gener. Däremot tyckte någon det var kul att klappa till henne på håret, för fyllon fanns det gott om. Det är inte alltid lätt att vara känd, inte ens i Finland..
Så kom de äntligen på scenen, de som vi väntat på! Roxette!! Per sprang och hoppade omkring, och gav intrycket att vara precis lika energifylld och ung som 20 år sedan. Marie tog det lugnare och försiktigt. Rösten kanske inte riktigt nådde lika högt som förra konserten 11 år sedan, men efter allt hon gått igenom är det nog förståeligt. Smal som en pinne var hon..
Vi fick höra alla gamla godingar, way to go! Publiken gick inte missnöjd hem..
Sepia ger rätt häftiga bilder..Per är väldigt charmig och ungdomlig trots sina 52 (!) år!! Marie är några år äldre..
Tack för en super konsert! När klockan närmade sig midnatt tog vi oss upp ur gruvan med bussen för att köra till Åbo och en morgon med god hotellfrukost. Slurp.

Kommentarer
Postat av: Heidi

Neeej, ni borde ha testa istället pinella el tintå el andra mysiga restauranger vid åstranden istället för småtråkiga red hot chili! :)

2011-07-18 @ 23:28:16
Postat av: Josephine

Heidi: Äsch då, så sant! Jag vet inte alls desto mer om Åbos restaurangliv..min brorsa med company var till Pinella och hade gillat det.

2011-07-19 @ 08:45:05
URL: http://mumintrolletjosephine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0