Till alla gravida och blivande sådana

Det här är sida 1/3 i häftet jag fick över mat man skall undvika under graviditeten. Märkte den härom dagen i mina mappar. Ibland känns sådana här listor lite vääl överdrivna, jag menar - var finns ens sakarin och syklamat? Vad är det? Om man får dylika listor borde de väl vara lite mer specifika.

 Själv har jag använt en dos av sunt förnuft och hållit mig i att unvika opastöriserat, inte äta rått kött, inte dricka alkohol. Ok, ett glas vin och champagne (the real one) har slunkit ner, men det är ingen fara med det heller. Inte om man skall tro läkaren, som i sin tur sade att det är ok att ta ett glas skumpa vid bröllop och dylika tillställningar. Vem av er visste att man skall undvika salmiak? Det var nog också en överraskning..
Annat på listan över som skall undvikas/upphettas etc etc: pavut, idut, korva sekä pellavasiemenet, merilevävalmisteet, ulkomaiset pakastevihannekset, raaka liha (no shit!), maksa, pehmeät juustot, kala (endel bra, en del dåliga) ja graavi sekä tyhjiövalmisteet. Pust. Om man vill vara riktigt småpetig kan man ju öka listan..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0