Trafiken i Montreal

Tänkte kasta in ett litet inlägg om trafiken här i storstaden. Till en början då jag kom hit tänkte jag att trafiken inte skilde sig mycket från hemma, men jag måste erkänna jag ändrat mig. Alla som känner till mig vet antagligen om att jag inte gillar att köra i storstäder och att det är först de senaste några åren jag vågat mig in till Helsingfors centrum. Nåväl. Här är det för det mesta tre filer på motorvägen, ofta till och med 4 på sina ställen. Dessutom tycks överhastighet vara mer av en regel än undantag. Varför? Jo det kan bero på detta - såg en skylt som förklarar bättre: 

120 km/h = 95 dollar
140 km/h = 225 dollar
Något i den stilen. Alltså här får du inte böter enligt dina inkomster utan det är samma pris för både fattig som rik. Inte undra på att man ser bilar susa 20 km/h överhastighet på vägarna, förbi polispatruller, utan att bli fast. De som är rika kan ju skratta glatt till några hundra dollars böter..i Finland skulle de lätt få över 1000 dollar i böter med 20-30km/h överhastighet (korrigera mig gärna om ni känner till det mer exakt..har aldrig fått själv böter..)
Totalt har jag kört här 2ggr (wups) på kvällstid. Har inte känt mig så bekväm bakom ratten eftersom man måste vara rätt fräck och köra i höga hastigheter mellan filerna, för att ha en chans att "överleva". Plötsligt känns det där med att köra i Helsingfors inte så farligt längre..lite som man skulle åka tillbaka till landet jämfört med den riktiga storstadstrafiken. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0