Apotek i Montreal

Igår var jag första gången till apoteket för att söka ut mina astmamediciner. Väl framme finns det tre olika luckor med tre olika skyltar ovanför. Eftersom ingen av skyltarna var översatt till engelska fick jag igen agera turist och fråga hur jag skulle gå tillväga. De var dock hjälpsamma och efter att hon konstaterat att jag varken hade någon "file" där eller hade sjukförsäkringskort gick jag och satte mig. Kan jag tillägga att jag blivit bortskämd i Finland angående servicens snabbhet? Här tog det cirka 10 minuter innan jag kallades upp och fick läkemedlen(då var de ändå 4 på jobb och bara 2 kunder). Hemma sätter du ner dig framför apotekaren och hon knappar in medicinen på datorn. Någon minut senare hämtar en annan i personalen medicinet (sådär vanligtvis). Nåväl, när jag skriver det här hör jag hur snabbhets-bortskämd man är.  
MEN här över Atlanten är de supersnabba på service då det kommer till t.ex. kaffeställen, eller annat där det inkluderar tips. Där det inte ges extra tip åt personalen kan det ibland kännas som om de inte har någon brådska i världen och kan vara lite nonchalanta. Vill inte låta elak, och det stämmer ju inte i allt, men generellt får man lite av den känslan. Jag är personligen inte en idol av tippning. Varför? Jo för det första gillar jag att se ett pris och veta att det är exakt det jag kommer att betala vid kassan (inklusive skatter), likledes blir jag och undrar över huruvida servitörens trevliga tjänst och glädje bara finns där för pengarnas skull. För i slutändan blir priset ungefär ändå det samma, här och i Finland, då man lagt tip och taxes till. Varför kan man inte ge regelbunden fast lön till t.ex. servitriser istället för att de skall vara beroende mycket på om kunden är snål eller inte? Det här är väl ett evigt dilemma, men det här är nu iallafall vad vi tycker. 
och när jag kom hem fick jag en chock: De hade sålt åt mig astmamedicin som går ut efter 3 veckor! Visst? Exp: 11-2010. Great. Inte kan man nu väl få sälja ännu sånt här? Den innehåller 200 doser och jag får högst ta 2 per dag (4 om jag är sjuk). Hur min matematik än vrider och vänder sig så hinner jag inte använda den till slut. Vad lär vi oss av detta? Jo jag borde alltid kolla genast på förpackningen, så det går att reda ut där på plats. Man lär sig av misstag :) 

Kommentarer
Postat av: stephane lague

Are you always complaining like that in Finland? Where are you pictures of the Olympic Stadium? The old Montreal? Your collegue at school? Stop posting picture of your breakfast, your coffee, your medecine box and trash talking about Canada.

2010-11-07 @ 15:25:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0