Matbutiken

Jag tycker vi alltid klagat på hur mat är dyrt i Finland. Därför blev jag rätt paff då jag kom hit och märkte att priserna var högre än hemma. Tog lite foton på grejs som är annorlunda i mataffären..
Man kan köpa vin i mataffären, men de "bättre" vinerna, och kvalitetsdrickorna finns att köpa i SAQ, motsvarande Finlands ALKO. ALKO har dock mer monopol eftersom man som sagt också får viner i matbutiken
Här är skinurvalet, i euro motsvarar priserna cirka 3,70. Nu får ni gärna korrigera mig, men visst kostar skinka och kalkon mindre hemma? Dessutom är inte förpackningarna alls lika stora..
Man kan köpa mjölk i helt vanliga förpackningar men även i dessa påsar på 4 liter. Då sätter man "plastmjölken" i en bägare. Lite jenkkistyle, i typ med glasflaskorna..eller det tycker jag iallafall :) 
Tropicanan är dock mycket billigare. för 3,70e får man 2,8 liter (jmf i Finland 1,5 liter-ish). Säkert för att de inte måste betala lika mycket för importen?
Shampoon är även mycket billigare, med tanke på hur stora flaskor de kommer i. Min nya favorit är TRÈSemme. (3,50e/flaska)
Det finns ju nog en del bekanta föremål också. Här lite kinderägg, som var en stor hit då jag var yngre. Men då kunde man på riktigt bara köpa dem runt påsk..(eller sådant minne har jag iallafall)
Finns goda fruktbägare att köpa. Perfekt för gott avsvalkande mellanmål såhär i hettan. Idag +29..på onsdag +33. Jag kommer att svettas som en liten gris då jag inte tog med några små sommarkläder, trodde väl att det småningom skulle bli höst här också..enda kjolen jag hade med mig går ju inte runt min mage längre..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0